trešdiena, 2020. gada 30. septembris

Ceļojums laikā. 1919.gads.

 

     

       24. septembrī projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 9. klases skolēni ar audzinātāju Inesi Miķelsoni un vēstures skolotāju Jolantu Ventlandi  apmeklēja Durbes pili, lai piedalītos muzeja pedagoģiskajā programmā „Ceļojums laikā. 1919. gads”. Iepriekš skolēni vēstures un klases stundās rūpīgi izstudēja muzeja darbinieku izveidotos mācību materiālus, lai sagatavotos programmas apmeklējumam Durbes pilī.

       Izmantojot Tukuma Durbes pils lazaretes piemēru, skolēni caur personīgo pieredzi un dalību lomu spēlē iepazina 1919. gada  valstiskuma saglabāšanas vēsturisko situāciju Latvijā. Dalībnieki ar interesi klausījās stāstījumu par izstādi “Par Dzimteni un Latviju.  1918 -1920”, kas veltīta landesvēra lomai Latvijas Neatkarības karā.

   Noskatoties īsfilmu, varēja iegūt priekšstatu par lomu tēliem, kuros skolēniem bija jāiejūtas. Katram īsts pārbaudījums bija  darboties vēsturisko personību situācijās. Lomu spēle palīdzēja izprast indivīda nozīmi vēstures laikmetā, jo katrs piedalījās īstenībai tuvinātās aktivitātēs Baltijas landesvēra 1. lazaretē Durbes pilī. Dalībnieki iekārtoja lazareti, pārsēja ievainotos, veica kara ārsta ieteiktos vingrinājumus, žurnāliste fotografēja, intervēja notikuma dalībniekus. Tapa vēsturiskais foto pie Durbes pils lauvām. Skolēniem situācijas izspēle nostiprināja priekšstatu par Durbes pili, kā nozīmīgu kultūrainavas objektu un laikmeta liecinieci, atdarinot vēsturisku fotogrāfiju. Noslēgumā dalībnieki varēja nogaršot atbilstoši vēsturiskajam laikmetam gatavotu pieticīgu maltīti, jo notikumu galvenā varone ārsta palīdze Lizija svinēja dzimšanas dienu.

   Skolēni ieguva jaunas zināšanas vēstures tematā “Valdībām Latvijā 1919. gadā” un nostiprināja izpratni par valstiskuma saglabāšanu 1919.gada notikumos. Izspēlēja jēdzienus landesvērs, lielinieki, boļševiki. Mācījās kritiski analizēt  dažādus vēstures avotu veidus. Skolēni apguva jaunas prasmes- savas darbības plānošanā, jaunradē - atbilstoši esošai situācijai, savstarpējā komunikācijā, lomu spēlē, pielietoja zināšanas un prasmes netradicionālās situācijās. Novērtēja dažādu artefaktu nozīmi gan vēstures izpētē, gan saglabāšanā.

   Skolēni atzina, ka piedalīšanās muzeja pedagoģiskajā programmā “Ceļojums laikā.1919.gads” viņiem ir jauna pieredze, kā interesantāk apgūt Latvijas vēstures mācību priekšmetu, padziļināti izprast sarežģītu Latvijas vēstures periodu.

 



vēstures skolotāja Jolanta Ventlande

Nav komentāru :

Komentāra publicēšana